Amíg fiatalok vagyunk, sokszor nyűgnek érezzük a tanulást, hisz az egész életünk hosszú-hosszú évekig nem szól másról. Tantárgyak tömkelege, felelések, dolgozatok, majd idővel vizsgák nehezítik meg a mindennapokat, emiatt aztán hatalmas megkönnyebbülésnek hat, amikor 12-15 – sőt, sok esetben még ennél is több – év után végre magunk mögött hagyjuk az iskolapadot, és belevágunk a nagybetűs életbe.
Ám a munka világa hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt évtizedekben. Míg régen elegendő volt, ha kitanultunk egy szakmát, ma már nagyon ritkák a nyugdíjas állások. Az, amivel most könnyedén el tudunk helyezkedni, könnyen lehet, hogy öt, vagy tíz év múlva már nem lesz piacképes, így aztán aki lépést akar tartani, annak folyamatosan képeznie kell magát. Munka – és család – mellett ez azonban egyáltalán nem egyszerű feladat, arról nem is beszélve, hogy harminc, negyven évesen már rég kiestünk a gyakorlatból, és közel sem fog úgy az agyunk, mint fiatalabb korunkban. Ekkor már problémás lehet az új ismeretanyagok elsajátítása, arról nem is beszélve, hogy nagyon nem egyszerű időt szakítani a nyugodt tanulásra.
Ráadásul óriási dilemmát jelent az is, hogy vajon milyen módon és módszerrel érdemes belevágni, mert nagyon nem mindegy, hogy mennyire hatékony a folyamat, hisz tényleg az idő a legdrágább tényező, így azt kell a lehető legokosabban beosztani. Mind az autodidakta tanulásnak, mind a szervezett, csoportos oktatásoknak megvan ugyanis a maga előnye és hátránya is. Hogy melyikkel járunk jobban, azt nagyban befolyásolja az, hogy milyen tudásanyagot szeretnénk elsajátítani, illetve hogy mennyire vagyunk képesek az önálló problémamegoldásra. Amennyiben a tanulnivaló nagy részét elméleti anyag teszi ki, ami nem kíván logikus gondolkodást – azaz jószerivel csak magolni kell, de azt sokat -, akkor nyugodtan próbálkozzunk az önálló felkészüléssel. Ám ha valami olyat tanulunk, amelynek a részei egymásra épülnek és nem csak megjegyezni, de megérteni is elengedhetetlen az egységeit – ilyen például a matematika -, akkor mindenképpen érdemes úgy kalkulálni, hogy igénybe vegyük egy tanár segítségét, hisz ha elakadunk – és ez jó eséllyel sokszor meg fog történni -, akkor így azonnali segítséget kaphatunk, ahelyett, hogy akár napokig szenvednénk egy-egy összefüggésen.