A játékosság tanítható

Az egyszerű gyakorlatok hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek játékossá váljanak, és következésképpen jobban elégedettek legyenek életükkel. Ezt egy új Luther University Halle-Wittenberg (MLU) pszichológiai tanulmány fedezte fel az Applied Psychology: Health and Welling című folyóiratban.

A kutatók arra késztették a kísérlet résztvevőit, hogy heti gyakorlatokat végezzenek játékosságuk fokozása érdekében. Megállapították, hogy a tulajdonság stimulálható és kiképezhető – és ez javítja az ember hangulatát. A játékosság olyan személyiségjegy, amelyet az emberek másként fejeznek ki. „A különösen játékos emberek nehezen tudnak mit kezdeni az unalommal. Sikeres mindennapi helyzeteiket szórakoztató vagy személyes érdeklődésre fordítják” – magyarázza René Proyer professzor, az MLU pszichológusa. Például élvezik a szójátékokat és a mentális játékokat. Proyer szerint ez nem azt jelenti, hogy ezek az emberek különösen ostobák vagy könnyelműek. Éppen ellenkezőleg, az MLU kutatói korábbi tanulmányai kimutatták, hogy a felnőttek ezt a hajlamot sok helyzetben pozitív módon alkalmazhatják: szem előtt vannak a részletek, könnyen alkalmaznak új perspektívákat, és érdekessé tehetik számukra a monoton feladatot.

A mai napig nem volt világos, hogy a játékosság tanítható-e és hogy milyen hatással lehet ez az emberekre. Ezért a pszichológusok 533 embert vizsgáltak meg, a svájci Zürichi Egyetem és a Pennsylvania Állami Egyetem (USA) kutatóival együttműködve. A résztvevőket véletlenszerűen három kísérleti csoportra osztották. A kísérleti csoportok tagjai hét napig elvégezték a három feladott napi gyakorlat egyikét. A gyakorlatok célja a játékosságuk fokozása: lefekvés előtt ki kellett írniuk három felmerülő helyzetet, amelyekben különösen játékosan viselkedtek, vagy például leírtak egy tapasztalatot amikor játékosságra voltak hajlamosak.

Vélemény, hozzászólás?