Kinek éri meg fenntartani egy autót?

Sajnos sok családra jellemző, hogy pénzügyileg nem kellően tudatosak, emiatt pedig még úgy is alig jönnek ki a fizetésekből, hogy a költéseik és az életkörülményeik ezt nem feltétlen indokolnák.

Amikor pedig azon vesszük észre magunkat, hogy hónapról-hónapra kiapadnak a forrásaink, holott a bevételeink rendben vannak, akkor muszáj leülni és alaposan átnézni a rendszeres költéseket, hisz ilyenkor sok olyan apróság kerül elő, amit a mindennapok során szinte észre sem veszünk, ám súlyos tízezrekkel terhelik meg a családi költségvetést. Érdemes ilyenkor górcső alá venni a különböző előfizetéseket, hiteleket – mert könnyen lehet, hogy kiválthatjuk valami sokkal kedvezőbbre – és minden olyan kiadást, amin optimalizálással esetleg faragni lehet. Ha valaki idáig eljut, az már egy nagyon jó alap a pénzügyi tudatosság felé, ám sokan még ebben a szakaszban sem számolnak egy nagyon drága eszközzel – ami amúgy szinte minden család alaptartozéka -, nevezetesen a saját gépjárművel.

Mert hát saját autónak lenni kell – gondolja a legtöbb ember, na de vajon valóban megéri fenntartani egy kocsit? A helyzet az, hogy sok esetben nem, és bár ez talán döbbenetesen hangzik, de érdemes átgondolni, hogy tényleg szükségünk van-e egy saját autóra, vagy csak a pénzünket égetjük el vele. A matek ebben az esetben nem túl bonyolult, a lényeg, hogy legyünk kíméletlenül őszinték magunkkal. Nézzük meg, hogy éves szinten hány kilométert megyünk, majd számoljunk egy átlagos díjat. Tegyük fel, hogy tíz évre tervezünk az autóval, és évi négyezer kilométert teszünk meg vele átlagosan. Az autót mondjuk kétmillió forintért vettük, és nyolc litert eszik száz kilométerenként. Költünk éves kötelező szervizre, olajcserére, pár évente gumi garnitúra, no meg a nem várt meghibásodások. Ha szerencsénk van, és nem lesz nagy gond a 10 év alatt, akkor is nagyjából 5 millió forintba kerül a fenntartás, ezalatt pedig ezzel a futásteljesítménnyel mentünk negyvenezer kilométert. Ehhez sajnos még hozzá kell adnunk azt, hogy ezt a pénzt ahelyett, hogy befektettük volna, és az hasznot termelne, mi egy autóban tartjuk. Nagyjából egyértelmű, hogy akik csak hétvégi nagybevásárlásra és évi 1-2 nyaralásra használják a gépjárművet, de nem azzal járnak dolgozni, illetve rendszeresen valahová, azoknak nem igazán éri meg, hisz ha kéthetente hívunk egy taxit, az közel sem jelent ekkora költséget éves szinten. Főleg igaz ez nagyvárosban, ahol a tömegközlekedés sokszor jóval gyorsabb alternatívát jelent – mellette pedig sokkal olcsóbb is -. Érdemes tehát nagyon alaposan átgondolni – főleg még vásárlás előtt -, hogy tényleg szükségünk van-e saját autóra, vagy csak a berögződések mondatják ezt velünk.