Vezetési tanácsadással foglalkozó cégek

2002-ben Olaszországban 3085 vállalat foglalkozott tanácsadással. A piac a cégek nagyságát tekintve megosztottnak tekinthető. A forgalom 40%-át a 20 legnagyobb vállalat adja, 20%-át a közepes méretű vállalatok, míg a maradék 40%-ot a kis vállalatok.

A forgalom egyre inkább a kis méretű vállalatok irányába tolódik, Ezt mutatja, hogy 1995-ben még a forgalom 74%-át adta a 20 legnagyobb vállalat. Mindez ellentéte a szokásosnak, hiszen a FEACO adatai alapján az európai tanácsadási piacon a legnagyobb 20 cég növekvő piaci részesedést tudhat magának (1999: 47,5% 2002: 52,2%).

A néhány korábban jelenlevő középvállalat összeolvadásával mára szinte teljesen megszűntek a tanácsadó középvállalatok. A középvállalatok hiánya Olaszországban nem csupán a tanácsadási piacon jellemző, ez az ország gazdaságának sajátossága.

Az utóbbi évtizedben sok kis tanácsadással foglalkozó céget alapítottak az országban. A cégek számát tekintve a kisméretű cégek a tanácsadással foglalkozó cégeknek már több mint 90%-át alkotják.

A tanácsadó kisvállalatok rendkívüli rugalmasságukkal és helyismeretükkel magas fokú bizalomra tettek szert. Mindezt még segítette, hogy egyre több kis és középvállalat veszi igénybe a tanácsadó szolgáltatásokat, akik a nagyvállalatok jóval magasabb árait nem képesek megfizetni.

Bár az amerikai cégek előretörése az egész világon jelenlevő folyamat, az APCO adatai szerint az olasz tanácsadási piacra más európai országoknál kevésbé tudtak betörni a nagy amerikai cégek. Ahogy az olaszok mondják: a piac kevéssé „amerikanizálódott”. Ez egyrészt az erős olasz nacionalizmusnak tudható be, másrészt a sok kiméretű tanácsadó cég jelenlétének. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a szövetség adatainak ellentmond az általam megkeresett TBridge S.p.A. munkatársának állítása, aki szerint a piacon jelentős az amerikai vállalatok részesedése. Ez az érzés véleményem szerint a nagyon sok nem ismert kis vállalat mellett a néhány jól ismert nagy amerikai vállalat jelenlétének tudható be. Egy nagyvállalat természetesen valóban jóval több projektet bonyolít le mint egy kis vállalat, de a sok kicsi a statisztika szintjén összeadódik.

Vélemény, hozzászólás?