Az út és a futómű

Sajnos a magyarországi utakról mindenki tudja, hogy útjaink minősége igencsak hagy kívánni valót maga után. Útjainkon az útfelújítások ellenére is sok a repedés, a kis- és nagy, még nagyobb gödör, a kátyú, a hullámos útfelület. Az autóhasználat során a leggyakoribb úthibából eredő sérülés mindenek előtt a gumikon, illetve a keréktárcsákon keletkezik, azonban legrosszabb esetben nagy ütés hatására a futómű valamely alkatrésze is elgörbül.

Ezek látható, és azonnal érzékelhető hibák. De a rossz utak azonnal nem látható eredménye az, hogy a gépjármű futómű alkatrészei hamarabb elkopnak, amit legjobb esetben először kis kopogás jelez. A rossz utakon történő közlekedés során a rossz út által keletkezett ütések pedig az autó lengéscsillapítóján keresztül jut el a többi alkatrészhez, mivel a lengéscsillapító idő előtt elhasználódik, ha nagy ütés éri közlekedés közben, akkor akár el is görbülhet. Ennek következtében pedig a gömbfejek a rendellenes ütésektől megkopnak, sérülnek a csuklók és az azokat védő gumiharangok.

Márpedig, ha a gumiharangokon repedések jelennek meg, akkor elkezd szivárogni a kenőanyag, ami ahhoz vezet, hogy az alkatrészt bizony cserélni kell. Azt pedig tudjuk–  még ha egyébként rendszeresen ellenőriztetjük is gépjárműveink állapotát –, hogy a szervizelés, a meghibásodott alkatrészek cseréje tetemes kiadást jelent egy gépjármű tulajdonos számára.

Miután sajnálatos módon úgy néz ki – annak ellenére, hogy vannak törekvések útfelújításokra, új utak átadására –, hogy a rossz utak egyelőre maradnak, ezért ajánlatos, hogy a legkisebb rendellenesség, kopogó hang észlelésekor vigyük el az autót autószerelőhöz, szakműhelybe, vagy éppen egy műszaki állomásra megvizsgáltatni, mielőtt még nagyobb baj következne be.

Vélemény, hozzászólás?