Azok, akik vicces videókat néznek az interneten a munkahelyükön, nem feltétlenül vesztegetik az időt. Lehet, hogy kihasználják a legújabb pszichológiai tudományt – jó hangulatba hozzák magukat, hogy kreatívabban gondolkodhassanak.
„Általánosságban elmondható, hogy a pozitív hangulat fokozza a kreatív problémamegoldást és a rugalmas, mégis gondos gondolkodást” – mondja Ruby Nadler, a Nyugat-Ontario Egyetem végzős hallgatója. Ő és munkatársai, Rahel Rabi és John Paul Minda új tanulmányt végeztek a Psychological Science című folyóiratban. Ehhez a tanulmányhoz Nadler és kollégái a tanulás egy bizonyos típusát vizsgálták, amelyet a kreatív gondolkodás javít. A vizsgálatban részt vevő diákokat különböző hangulatokba hozták, majd kategória tanulási feladatot kaptak (megtanultak vizuálisan bonyolult mintázatú képhalmazokat osztályozni). A kutatók zenei és videóklipek segítségével manipulálták a hangulatot; először többel próbálkoztak, hogy kiderítsék, mi tette az embereket a legboldogabbá és legszomorúbbá. A legboldogabb zene egy borsos Mozart-darab volt, a legboldogabb videó pedig egy nevető babát mutatott be.
Ezt követően a kutatók ezeket használták fel a kísérletben, szomorú zenével és videóval (egy zenemű a Schindler listájából és egy földrengésről szóló híradás), valamint egy zeneművel és egy videóval együtt, amelyek nem befolyásolták a hangulatot. A zenehallgatás és a videó megtekintése után az embereknek meg kellett tanulniuk felismerni egy mintát. A boldog önkéntesek jobban tanultak meg egy szabályt a minták osztályozására, mint a szomorú vagy semleges önkéntesek. „Ha van egy projektje, ahol innovatív gondolkodásra vágyik, vagy ha kell mérlegelnie, akkor a pozitív hangulat segíthet ebben” – mondja Nadler. A zene pedig egyszerű módja a jó hangulat elérésének.