A Business Process Redesign megjelenése, előzményei

A Taylor féle elképzelések a munkaszervezés, feladat dekompozíció és a teljesítménymérés révén forradalmasították a munkahelyeket a század elején. A fő cél a szervezeti produktivitás növelése volt, e célra a technikai problémáknál jól bevált mérnöki elveket alkalmazták az emberi munkára is.

A mechanikus tevékenységek átalakításához használt megközelítéseket használták az emberek által ellátott feladatok struktúrálására is. A munkahely racionalizálása, az egyedi munkafeladatok hatékonyságára való öszpontosítás a korabeli stabil viszonyok, tömegtermelés közepette eredményesnek látszott. Ez a menedzsment tudományos iskolája vagy az industrial engineering névvel illetett munkaszervezési elv máig egyeduralkodó maradt. (Davenport & Short 1990) A kilencvenes évekre két új tényező gyakorol a taylorizmushoz hasonló átalakító erőt a szervezetekre: az IT (a számítógépek, a telekommunikáció kínálta lehetőségek), és a Business Process Redesign (a munkatevékenységek és folyamatok analízise és újratervezése a szervezeten belül és szervezetek között).

E két eszköz Davenport és Short szerint egy új típusú ipari tervezést (new industrial engineering) tesz lehetővé. E két eszköz eddig csak korlátozott módon került alkalmazásra. Az IT elemző és modellező eszközként, főleg termelési munka környezetben. A termelésben alkalmazott IT jól ismert példái a folyamatmodellezés, a termelésirányítás, a logisztika. Az áttervezés leggyakrabban a termelő funkciókban volt megfigyelhető eddig. A nem termelési környezetben a tevékenységek analízise, áttervezése megjelent ugyan, de csak szerény mértékben volt megfigyelhető. Bár komoly beruházások történtek az IT-ba ezen a területen is, de inkább a hivatali munka gyorsítására, mint átalakítására helyezték a hangsúlyt.

Ez magyarázhatja a megfigyelést, miszerint az USA-ban az aggregált termelékenységi mutatók nem jeleztek javulást a hetvenes évektől (Davenport & Short 1990). Ennek egyik legfőbb oka az lehet, hogy a legtöbb üzleti folyamat sohasem volt expliciten megtervezve, a szervezetek működése szuboptimális maradt, az IT alkalmazások általában régi, hatékonytalan és fáradságos üzleti gyakorlatokat automatizáltak csupán.

Vélemény, hozzászólás?