Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül a nyelvtudás szükségessége. Nyelvtanfolyamok sora várja, hogy válasszuk őket. A szakemberek a korai nyelvtanulás mellett teszik le a voksukat.
Sajnos van némi restanciánk az európai átlaggal összehasonlítva, amely szerint az EU lakosságának mintegy 44 százaléka képes valamely idegen nyelvet használni, de Luxemburgban, Hollandiában, Svédországban illetve Dániában szinte mindenki rendelkezik társalgási szintű nyelvtudással.
Tolmács és fordítóiroda nélkül
Mi kellene ahhoz, hogy utolérjük az európai átlagot és a jelenlegi 25% körüli használható nyelvtudásra vonatkozó magyar átlag jelentősen növekedjen. Levelezhetnénk, társaloghatnánk fordítóiroda illetve tolmács segítsége nélkül.
A hazai nyelvtudás siralmas eredménye a korábbi hibás nyelvtanítási szemléletből ered, amely a nyelvtant és a fordítást helyezte előtérbe a beszéd és a kommunikációs készségek fejlesztése helyett. Mára már jelentősen átalakult ez a nézőpont. A nyelvtanulás középpontjában a beszéd került és cél a hétköznapokban is jól használható nyelvtudás lett.
Nem nélkülözhető a nyelvtudás
A mai multikulturális világunkban, a mindennapokban is szükségessé, sőt nélkülözhetetlenné vált a nyelvtudás. A mai kor igényeinek megfelelő nyelvoktatás kiterjed az adott nép kultúrájának, művészetének, irodalmának megismerésére. A kutatások szerint minél hamarabb érdemes elkezdeni a felnövekvő nemzedék nyelvoktatását. A kisgyermekkori nyelvtanítás legfőbb értéke a könnyed játékosság tudatos erőfeszítés nélkül. Ma más számos helyen lehetőség van az óvodában elkezdeni a nyelvtanulást, amelynek a fő jellemzője a spontán motiváció. Mesehallgatás, társasjáték illetve hétköznapi helyzetek közben gyakorlatilag észrevétlenül, erőfeszítés nélkül történik a nyelvtanulás a gyermekek egészséges kíváncsiságára építve. A kisgyermek számára nem okoz gondot idegen nyelven megszólalni, ő még nem aggódik amiatt, hogy hibásan ejti ki a szót, élvezi a tanulási helyzetet. Nem az a van a központban, hogy tökéletesen használja a nyelvet, hanem az hogy használja. A szorongást már sajnos mi felnőttek ültetjük beléjük az elvárásainkkal.
Nyelvtanulás minél előbb kezdve
Az óvoda mellet a kisgyermekkori nyelvtanulás másik fő színtere a család lehet. Ha visszatekintünk a 18. század végétől a magyar kis és középpolgárság idegen nyelvű főleg német nevelőnőket alkalmazott. A tapasztalatok szerint a mellettük felnövő gyermekek gond nélkül elsajátították a nevelőnő anyanyelvét is. A társadalom változásai és a technika fejlődése ezt a módszert ma már nem preferálják. Napjainkban a médiakultúra és turizmus teremt kapcsolatot a család számára az idegen nyelvekkel. A szinkronizálás nélkül nézett filmek, a dalszövegek, az idegen nyelvű folyóiratok, irodalmi művek remek lehetőséget kínálnak a nyelvtudásunk pallérozására. Ma már nyelviskolák online nyelvtanfolyamok is előszeretettel használják ezeket az eszközöket.
A külföldi nyaralás is kiváló terep a nyelvtanulásra, a passzív szókincs felfrissítésére. Ez különösen a gyermekek számára egyszerű játék közben.
A kisgyermekkori nyelvtanulásban a szülők idegen nyelvtudása sokat segíthet, főleg ha az anya és az apa anyanyelve különböző. Ebben az esetben már eleve adott a lehetősége a gyermeknek a több nyelv elsajátítására. Ez ma egyre gyakrabban előfordul.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a nyelvtanulás folyamatában jelentős szerepe van, aminél korábbi életkorban való kezdésnek a kisgyermek életkori sajátosságainak figyelembe vételével.