A blog eredetileg egyfajta nyilvános, online felületen bárki számára elérhető személyes naplónak indult. Elsőre talán furcsának és érthetetlennek tűnhet e műfaj népszerűsége. Azonban ha jobban belegondolunk, rájövünk arra, hogy ez igenis előnyös tud lenni a blog írója számára, hiszen kötetlenül, cenzúra nélkül megoszthatja a nagyvilággal minden gondolatát, érzését, félelmét vagy az éppen aktuális hangulatát.
A naplóírásnak egyébként is köztudottan terapeutikus hatása van, hiszen amíg a gondolatok szüntelenül kavarognak a fejünkben, addig szinte esélytelen, hogy megnyugodjunk és tisztázni tudjuk magunkban a dolgokat. Amint azonban papírra vetjük a gondolatainkat, a tények és gyakran maguk a megoldások is elénk tárulnak feketén fehéren. A blogolás azonban azért jobb a naplónál, mert ezen a felületen mások is hozzászólhatnak az irományainkhoz, így az ember egyre kevésbé érzi magát egyedül.
A blog szövegírás elsődleges célja tehát az volt, hogy az emberek betekintést engedtek a saját életükbe mindazok számára, akik erre kíváncsiak voltak. Márpedig az emberek mindig is szerették megosztani egymással a nézeteiket, nem volt ez másképp évtizedekkel vagy évszázadokkal ezelőtt sem, csupán annyi változott, hogy a beszélgetőpartnerek nem, vagy csak nagyon ritka esetben találkoznak egymással személyesen is. Az olvasókban, akárcsak az íróban, felötlik az a gondolat, hogy talán még sincsenek annyira egyedül a problémáikkal vagy épp szorongásaikkal, mint ahogyan azt ők elképzelték, így mindkét oldal jól jár. A szövegírásnak a blogok esetében nincsenek szabályai, hiszen mindenki a saját stílusában számol be a saját élményeiről, de természetesen minél jobb író valaki, annál valószínűbb, hogy nagyobb népszerűségre tesz majd szert az internetes berkekben. A blogolás azonban ma már nem csak a személyes kitárulkozásra ad lehetőséget. Ha valakinek jó az íráskészsége, akkor egy blog segítségével könnyedén értékesíthet bármilyen terméket vagy szolgáltatást.