Ahogy azt a neve is mutatja, az üzemanyagszűrő feladata az üzemanyag szűrése, annak tisztán tartása. Ez nagyon fontos, mivel, ha az üzemanyag nem tisztítaná meg az üzemanyagot, akkor a szennyeződésekkel teli üzemanyag tönkre is tehetné a motort.
Üzemanyagszűrő nagyon fontos alkatrész, azonban idővel elhasználódik, így mindenképp fontos cserélni. Alapvetően minden második olajcsere alkalmával érdemes az üzemanyagszűrőt is kicseréltetni. Bár hozzá tesszük, az autótípustól is függ, hogy mikor jön el a csere ideje. Kényesebb, dízel autók esetében 30-40 ezer kilométer után már érdemes cserélni. Az üzemanyagszűrő feladata megakadályozni, hogy a szennyeződések a motorba kerüljenek, ennek érdekében megszűri az üzemanyagot. Dízel autók esetén nem csak megszűri az üzemanyagot, a porlasztóig, de általánosságban véve az összes autónál a karburátorig, befecskendezőig ne kerülhessenek be részecskék, vagyis por és kosz, amik teljes mértékben eldugíthatnák az üzemanyag befecskendező rendszert. Ha ez nem történne meg a motor hatásfokát romlana, de akár teljesen tönkre is tehetné. Az üzemanyagszűrő ezt hívatott megakadályozni.
Egy autóban nem csak egy üzemanyagszűrő található, hanem több is. Egy a hajtóanyag betöltő nyílásnál van. Ez a nagyobb méretű szennyeződéseket szűri meg. Típusonként eltérő lehet, hogy ez után a tartály előtt vagy pedig után található-e az újabb üzemanyagszűrő. Az injektorok, porlasztók és karburátorok előtt szintén van egy üzemanyagszűrő, ami már a legkisebb anyagrészecskéket sem engedi tovább. Azzal viszont érdemes tisztában lenni, hogy az alkatrész a cserét követően veszélyes hulladéknak számít, éppen ezért külön figyelmet kell fordítani biztonságos hulladékkezelésüknek.