A hengerfej a belső égésű motorok hengerének a feje, a henger pedig a motor hengerblokkjának tetején ül. Ha a hengerek teteje le van zárva, akkor ezzel égéskamrát képez és a hengerfejek nagyon nagy szerepet játszanak a lóerő, illetve a nyomaték létrehozásában is.
A hengerfej lehetővé teszi a levegő és az üzemanyag bejutását a motorba és a levegő kipufogását is. A hengerfejek olyan légutakkal rendelkeznek, amelyeket portokként vagy járatokként szoktak emlegetni. Ezek a járatok lehetővé teszik, hogy az üzemanyag és a levegő keveréke a szívócsőből a beömlőszelepekbe kerüljön. Majdnem minden autó, amelyek nyolchengeres motorral van felszerelve, egyetlen hengerfejjel rendelkezik, míg a V-motoros járművek két hengerfejjel is rendelkeznek.
A V-motoros autók esetében minden hengeres bank saját hengerfejjel rendelkezik. A nagyon nagyméretű ipari járművek esetében minden egyes henger rendelkezik saját hengerfejjel is. A hengerfejek megakadályozzák az olaj túlcsordulását, és az égéskamrába való beszivárgást sem teszik lehetővé. Ha egy hengerfej megreped akkor már nem lehet mi tenni, hiszen ennek beláthatatlan következményei lehetnek, és a hengerfejen levő repedések komoly károkat okozhatnak a motoron. Ha a repedés nagy helyen van, akkor alkalomadtán a teljes motort is ki kell cserélni ami igen költséges lehet, tehát a hengerfeje épségére mindig oda kell figyelni. Ha bereped a hengerfej érdemes azonnal egy megbízható autószervizhez fordulni még mielőtt késő lenne.