Az, hogy mennyire emlékeznek a csecsemők a megtanultakra hangulatfüggő: az, amit megtanultak, amikor nyugodt állapotban vannak, elérhetetlen, ha aktívak és fordítva.
A csecsemők hangulata kiszámíthatatlan: előfordulhat, hogy egyik pillanatban még boldogan játszanak, a másikban pedig teljesen vigasztalhatatlanok lehetnek. „Meglepő módon még nem tudtuk, hogy ezek a hangulatváltozások befolyásolják-e a csecsemők tanulását és emlékét” – mondta Sabine Seehagen, a RUB Fejlesztési Pszichológia Kutatócsoportjának vezetője. Felnőttekkel végzett tanulmányok kimutatták, hogy a hangulatok befolyásolják a gondolkodást. Emlékszünk olyan tapasztalatokra, amelyeket egy bizonyos hangulatban megéltünk, különösen, amikor ismét ugyanabban a hangulatban vagyunk. Annak kiderítése érdekében, hogy ez a jelenség, amelyet állapotfüggő memóriaként ismernek hogy működik a csecsemőknél, a kutatók 96 kilenc hónapos gyermeket vizsgáltak.
Az első lépésben a csecsemők vagy csendes tevékenységeket végeztek a szüleikkel, például képeskönyveket néztek, vagy ugrálva játszottak, aztán meg kellett figyeljen egy olyan személyt, aki bábokkal hajt végre tevékenységeket, megtanítva ezzel egyet s mást a gyereknek. „Az a kérdés, amely érdekelt minket, az volt, hogy a gyerekek képesek-e utánozni a megfigyelt tevékenységeket negyed órával később” – meséli el Sabine Seehagen a kísérletet. Közvetlenül a teszt megkezdése előtt néhány csecsemőt ugyanabba az állapotba helyeztek, mint amikor tanultak, míg másoknak eltérő hangulata volt az ellenkező játékkal. Azok a csecsemők, akiknek más hangulata volt a tanulás során, mint amikor visszaemlékezték a megtanultakra, nem tudták utánozni a bábuval végzett cselekedeteket: a memóriateljesítmény kétszer nagyobb volt, ha ugyanolyan hangulatban voltak, amikor tanultak, és amikor emlékezni kellett arra amit megtanultak.