Lista (mint az időgazdálkodás első generációja) az egyik legjobb eszköze az időgazdálkodásnak. Írj egy listát valamennyi teendődről. Írj össze mindent, ami a fejedben van, ne korlátozd magadat, és ne csak azokat írd össze, amit pár napon belül meg tudsz oldani.
Lásd végre összességében mindazt, amit meg kell oldanod, legyen az apró-cseprő dolog (pl. mosogatás), vagy hatalmas (pl. szakdolgozat megírása).Határidő (mint az időgazdálkodás második generációja): Állíts fel reális határidőket az egyes teendők mellé. Sőt menj tovább, nézd meg, melyik az a teendő, amihez a legkevésbé van kedved és kezd azzal! Tűzz ki egy jutalmat, amit akkor kapsz meg, ha sikerül megvalósítanod.
Ugyanis gyakori, hogy egy vég nélkül halogatott teendő feszültsége árnyékolja be az életedet, és ha ez megoldódik, akkor újból motivált leszel a cselekvésre!Strukturálás és fontossági sorrend (mint az időgazdálkodás harmadik generációja): Ha kész a lista, kategorizáld az egyes sorokat (azaz strukturáld őket), hogy fontos és sürgős; fontos, de nem sürgős; nem fontos; rövid-, közép- vagy hosszútávú, stb. A lényeg, hogy Neked átlátható váljanak a teendőid. Ezt követően írj a különböző kategóriákban minden egyes sor mellé egy számot, hogy mennyire fontos Neked az adott dolognak az elvégzése, és állíts fel új sorrendet, ami már valóban tükrözi a prioritásaidat.5 perces szabály: Azt hiszem abban egyetérthetünk, hogy öt percig bárki bármit tud csinálni. Ahogy kész a teendőid listája, már csak el kell kezdeni, bár néha ez tűnik a legnehezebbnek.
Nézd meg a legfontosabb feladatot, és kérdezd meg magadtól: „Valóban fontos megtennem? Feszültté tesz a halogatása?” Ha igen a válaszod, tedd fel a következő kérdést: „El tudom kezdeni már ma a megvalósítását?” Ha erre is igen a válasz, akkor kezdj neki, ha nem, akkor gondolkozz el a következőn: „Mit kell ma tennem ahhoz, hogy holnap elkezdhessem megvalósítani?”Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!: Ha telefonon hívnak, igyekezz azonnali megoldást találni; ha elolvasol egy e-mailt, ne tedd félre, válaszold meg azonnal. A lényeg, hogy minél több feladatot zárj le, ellenkező esetben rengeteg energiát elfecsérelsz arra, hogy minden feladatot észben tarts, plusz még stresszelni is fog a dolog. Ha nem is fejezel be egy teendőt azonnal, tegyél valamit azért, hogy a következő napon tényleg meg tudd oldani. Ezzel is sokat segíthetsz azon, hogy könnyebben boldogulj a kihívásokkal.
Az időgazdálkodást és a prioritásokat éppen olyan tudatosan lehet és kell kezelni, mint bármely más területét az életednek! A prioritások meghatározásához vissza kell nyúlnod az alapértékeidhez, alapelveidhez, és ez alapján felállítani a személyes prioritásaidat. Ehhez javasolom Stephen Covey világhírű könyvét, amelynek címe: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Ezen könyvajánlóval zárom a mai bejegyzést, jó teendő-megvalósítást kívánok!