A Pingvin algoritmus egyike a Google minőségi algoritmusainak, amelyekkel a rossz minőségű honlapokat kívánja eltüntetni a találati listákról. Az első Pingvin algoritmus 2012 tavaszán futott le; nagy riadalmat okozott nem csak a nemzetközi online világban, hanem a magyar piacokon is. A korábban egyértelműen hatékonynak számító katalógus alapú linképítés egycsapásra üldözötté vált. Rengeteg honlap kapott büntetést, illetve rengeteg webmester és honlaptulajdonos kényszerült arra, hogy újratervezze a teljes online marketing stratégiáját.
A Pingvin algoritmus egy időszakos algoritmus, ami azt jelenti, hogy csupán bizonyos időközönként fut le; két futás közötti periódusban nem mutat semmilyen tevékenységet. De vajon milyen esetekben jár a büntetés?
A Google minőségi irányelvei között egyértelműen szerepel, hogy a webhelyre mutató linkek csak akkor lehetnek értékesek, ha azok természetes módon épültek. Magyarán: ne manipulálj linkekkel! A Google azt szeretné elérni, hogy a természetesség elve érvényesüljön, ilyen módon megállapíthatná, hogy egy honlap vagy egy tartalom valóban érdekes-e a látogatók számára.
Az online marketing természetesen utat tör magának. Olyan ez, mint egy búvópatak. Ha egy lyukat eltömítünk, egy másik helyen fog feltörni a víz. Jelen esetben is ez történt; a katalógusok eltűntek, ma már alig található belőlük élő példány. Megjelentek viszont a minőségi tartalmat előállító honlapok, a különböző médiaajánlatok, a sajtóközlemények, a közösségi média megosztásai. Ez utóbbit nem szerencsés összefüggésbe állítani a Pingvin algoritmussal, de a gyakorlat azt mutatta, hogy a kieső forgalmat a webmesterek a közösségi médiával igyekeztek pótolni. Ma már szerencsére helyreállt a világ rendje és egyértelmű ajánlások szólnak arról, hogyan menedzseljük a honlapunkat.