Milyen a jó főnök?

Azt, hogy milyen egy rossz főnök, azt azt hiszem a legtöbb ember villámgyorsan meg tudná mondani. Egy arrogáns maximalista, aki learatja a babért azért a munkáért, amit te, a beosztottja végeztél el? Vagy egy mindenért veszekedő a kákán is csomót kereső hajcsár? Bizony, sok típusa létezik a csapnivaló főnököknek.

Ennek számos oka van. A legegyszerűbb – és sajnos talán a leggyakoribb is – az, hogy olyan emberekből lesznek vezetők, akiknek a jelleme erre nem alkalmas. A tudásuk minden bizonnyal megvan hozzá, de a helyzet az, hogy főnöknek lenni korántsem könnyű feladat, sőt. Normális vállalati környezetben ez ugyanis úgy néz ki, hogy az ember elkezd dolgozni egy munkakörben, eleinte még persze tapasztalatlanul, majd ahogy telnek az évek, úgy gyűlik szép lassan a tudás, ami elér egy olyan szintet, amikor a felsővezetők már úgy vélik, hogy itt az ideje az előléptetésnek. Onnantól kezdve azonban, amikor már egy saját csapatot irányítunk, teljes mértékben megváltoznak a munkakörülmények. Inspirálni kell az embereinket, utasítgatás helyett vezetni őket, és elfogadni, hogy a siker az az ő sikerük, ám ha kudarcot vallanak egy feladattal, azért mi vagyunk a felelősek. Ezt nagyon nehéz megfelelően kezelni és erre bizony sokan alkalmatlanok is.

Hogy ez működjön, ahhoz elsősorban őszinteségre és bizalomra van szükség. Meg kell látni, hogy melyik beosztottunk miben erős és mik azok a területek, amelyeknél támogatásra szorul. Az egyéneken túl azonban csapatban is erősnek kell lenni. A jó vezető egyik legfontosabb feladata tehát az is, hogy a rá bízott beosztottakat összehangolja és a különálló fogaskerekekből egy jól működő gépezetet hozzon létre. Ugyanez a helyzet a motivációval is: mind az egyéneket, mind a csapat egészét tudni kell ösztönözni a hatékonyabb problémamegoldásra. A felmerülő akadályokról pedig úgy kell visszajelzést adni a beosztottak felé, hogy az elérje a célját: bántó szándék nélkül, empatikusan, de tényszerűen. Végül, de nem utolsósorban egy pillanatra sem szabad érinthetetlennek tűnni. Az építő jellegű kritikát ugyanúgy el kell fogadni és amennyiben szükséges, változtatni. Jól látszik tehát, hogy jó vezetőnek lenni a világ egyik legnehezebb feladata és egész embert kíván.

Vélemény, hozzászólás?